MORA läger med hungriga skidentusiaster

Vi var 10 hungriga skidentusiaster, 8 st från Stockholms Rullskidklubb samt 2 st från Uppsala Vasaloppsklubb som mötte upp på Mora Folkhögskola vid lunchtid torsdagen den 10 maj. Vi blev varmt välkomna av en medlem i SRK Daniela Profir, även elev vid skidlinjen de två senaste läsåren. Daniela tillsammans med Christian Minatti (ansvarig för skidlinjen) stod för arrangemanget. Även övriga elever vid skidlinjen medverkade på olika sätt under lägret, vilket gav en mycket trevlig och lättsam stämning där alla hade en viktig roll att fylla.

Dag ett, Torsdag
Efter att vi fått tillgång till rummen där vi skulle sova var det dags för lunch, där hungriga träningsnarkomaner möts och genast börjar prata skid- och träningsteknikaliteter med många spontana skratt inblandade. Man blir förvånad vilken mängd mat de mest ambitiösa behöver äta för att inte tappa vikt.

Efter lunch samlas vi alla ombytta till trail-löpning i Christians Minatti’s klassrum där han lik en skidprofessor talangfullt ritar var vi ska ta vägen och vad vi ska göra på passet.

Christan agerade även glad busschaufför och körde oss till det första passet, ett brutalt släntrace i Vasaloppsnästorns Mora Nisse Karlssons träningsspår ca 10 km med ytterligare ca 3km upp- och nedvarvning. Totalt rörde det sig om ca 400 höjdmeter, upp och lika många ner. Tommie och Stefan dominerade i tallskogsterrängen och anlände först tillbaka. Flera sprang fel och även vilse. Catharina fick mitt i skogen ringa upp Minatti för att lokalisera sig tillbaks. Tessan till och med missade bussen tillbaka. Alla var så trötta, så vi missade inräkning av antal i bussen. Minattis ordspråk ”lite svinn får man räkna med”. Tessan joggade hela vägen hem.

Efter middagen fick vi smaka på ett grenspecifikt max styrkepass samt coreträning modell värre. Med hemmagjorda skigrips som Tim tillverkat gjorde vi övningar i dragmaskin och hängande stång . Latsen, triceps och magmuskler fick en riktig omgång.
Därefter var det core modell värre med Minatti på gräsmattan med plankan i alla varianter. Efter första dagen hade vi ont i både ben och överkropp.
Efter en del lättsamt eftersnack i korridorköket somnade vi alla trötta även Tommie som hade rullskidsabstinens, eftersom vi första dagen inte kört en enda meter.

Dag två, Fredag
Alla vaknade laddade för att idag skulle vi få åka rullskidor. Tommie log mer än vanligt. Fin frukost gjord av eleverna intogs kl 7.30.
Därefter samling i klassrummet med Minattis kartritande och förklarande att vi ska ta oss till Mora-Siljan flygplats där det finns en intilliggande gokartbana. Vi skulle köra teknikträning på rullskidor. Transporten dit på rullskidor ca 6 km blev vår uppvärmning. På gokartbanan med dess kurvlutningar kördes teknikövningar runt en massa koner och rep utlagda på marken med och utan stavar. Det var slalom, vändningar och balansövningar utan dess like. Mycket givande och roligt. För att testa oss själva under lite hets avslutades tekniklektionen med stafetter. Där vaknade tävlingsdjuret i Tina till trots skadad hamstring. Hon körde som en tok och skrek fram sina medtävlare. Vid en av stafetterna kördes Le Mans start till rullskidorna (alla stod vid sidan och på signal sprang till sina skidor och hoppade i bindningarna/stavar). En snickare från Uddevalla, Mikael som kom på 136 :e plats i Vasaloppet 2018 deltog i gänget. Han sporrade Kjelle hårt där Kjelle tog in i början men fick lov att släppa. Alla har sin överman. Fantastiskt roligt.
Transport och nedvarvning tillbaka till skolan med Tommie som skrek in oss att hålla tåg och lära oss ligga nära stavspetsar.

Lunch i stora lass som om sista måltiden var kommen. Ingen lång paus så på´t igen, in i klassrummet, mer kartritande. Denna eftermiddag mot Orsa Grönklitt för tröskelträning med video i backen upp. In i bussen och färd mot att bestiga backen. Vissa blev avsläppta ca 45 min innan backen och andra närmare. Rejäl uppvärmning i regn och fortsatt regn uppför backen. Vi filmades. Alla av oss kom inte upp pga. passet tog slut och allteftersom blev de hämtade med bussen. Nu var vi rejält trötta av all träning i kroppen.

Några tjejer badade bastu och trots en kämpig dag hade munnarna inte fått nog. Det var ett rejält kackel som kom från damernas omklädningsrum.
Middag med otroliga mängder av mat som lassades in efter en träningsdag som denna.
Efter middagen samlades vi i klassrummet för videoanalys där vi alla fick feedback på förbättring av teknik. Vi avslutade kvällen med lite inköp av kvällsmål (ännu mera hungriga) och samkväm med reflektioner på dagen innan vi stupade i säng.

Dag tre, Lördag
Redan lördag, frukost kl 07.30 (som alla andra dagar) därefter samling i klassrum för genomgång av dagens första pass, styrketräning på rullskidor!!!

Mera kartritande av Minatti och sedan avfärd på rullskidor med rejäl uppvärmning till en återsamling där Minatti väntade med bussen. Nu befann vi oss på den fina breda vägen mellan Mora och Sollerön. Alla hade delats upp med en jämnstark/svag partner. Hur gick detta till då med styrketräning på rullskidor, jo man fick ett rep runt vätskebältet för att dra sin partner som stod bakom, det som gällde var 2 + 2 + 2 minuter fullt ös med 1 minuts vila mellan intervallerna, sedan byte av ”häst”, detta skulle göras 3 gånger dvs. totalt 18 minuter bogsering, tufft, skidnära och roligt.
Nu har vi också knäckt nöten för att inte bli ifrånåkt av Tommie, fråga Stefan, lätt som en plätt att ligga i suget om man bara har ett rep runt midjan på stakmonstret Lindblom☺
Ihärdiga Sabine och Catharina körde iväg så pass att de fick bli hämtade av bussen.
Därefter rullisar tillbaka till Mora.

Efter lunch återsamling i klassrummet för genomgång av lördagens eftermiddagspass, mera kartritande. På
agendan nu rullskidåkning i kuperad terräng med filmning och direkt återkoppling på ens teknik.

In i bussen och avfärd mot Oxberg där vi vart avsläppta för att ta oss mot Evertsberg med en liten extra knicks där man kunde vända lite tidigare så att alla skulle vara ute lika länge innan vi fick bege oss upp mot kontrollen mitt i Vasaloppsspåret. Det var en ganska kuperad terräng, som utlovat med många backar, värst var det på slutet, slakmotan upp till Evertsberg på ca 3,5 km var en tuffing, nu förstår man varför det heter EvertsBerg.
Alla blev nog filmande och stoppade under rundan av Minatti en eller flera gånger för tekniktips och feedback.
In i bussen och hemfärd längs Vasaloppsvägen, där fanns fortfarande lite snö kvar i Vasaloppsterrängen, därefter middag och bastu, mera tjatter inne hos damerna, nu var alla rätt så mosiga med trötta kroppar.

Samkväm på kvällen med chips, vin och lite Mello.
Några tog även en tur på skolområdet som ligger under Zorns beskydd med en massa vackra gamla fina timmerhus. Fick även se Högskolans egengjorda kanothus och scenbyggnad, ”miniDalhalla”, där Minattis dröm, enl. säker källa, är att få Tina Turner att sjunga ”Simply the best”.
Vackra vyer nere vid vattnet, Siljan, och dess omnejd, de flesta somnade nog ovaggade efter denna dag med vackert, varmt väder och mycket rullskidåkning.

Dag fyra, Söndag

Klockan ringer, Aj, Oj redan söndag, kroppen stel som en pinne efter tre hårda dagar där alla ens stela muskler talar i kör när man stiger upp. Strålande sol denna dag gör att allt ändå känns lätt!
Frukost kl 07.30 (som alla andra dagar), därefter samling i klassrum för genomgång av lägrets sista pass, ett långpass på rullskidor!
Minatti ritar banan som vi ska köra bl.a. med en kyrka, hemtamt för alla som brukar köra kyrkserien.
Efter kartritning och genomgång tar vi bussen till Siljansnäs precis norr om Leksand, och därifrån påbörjas hemfärden för egen maskin mot DBFM(Den Bästa Folkhögskolan i Mora).

Långpasset går i otroligt fint väder, med sol och medvind, i böljande natur, med bitvis fantastisk utsikt över Siljan, på vägen även terpentinluktande skogar och trän. Tommies humör är på topp och han kör som en furie när han som en yster vallhund försöker hålla ihop flocken genom att han pendlar mellan att ligga först, men så fort han har chansen att ta en backe två ggr så gör han det, och då kommer andra ikapp. Banan passerade Gesunda innan den gick ut på Sollerön, och mycket riktigt där passerade vi kyrkan som Minatti ritade, och efter det över Vinäs tillbaka till folkhöskolan.

På vägen stod Minatti på flera ställen och gav personlig feedback till alla som åkte.
Minatti var otroligt imponerad över Tommie ” han kör ju som en maskin i stakningen”, när Tommie som vanligt matade på i sin symaskinstakt trots att han är så svag i coreövningar såsom plankan.
Kontentan är, skit i core, bind ihop knäna och bara staka, a’la allas våran ”the machine ” Tommie.

För de som körde hela sträckan blev det ca 44 km, men för vallhunden blev det 60km.

Efter långpasset var det mat igen, denna gång ute i solskenet på folkhögskolan samt utvärdering av lägret. Lite vemodigt var det när alla skildes och lägret var slut. Vi hann dock med en gruppbild innan det var dags för hemfärd. Med på lägret från SRK var Tommie och Tina, Therese, Catharina, Ola, Sanna, Stefan och Kjell och från UVK Sabine och Janne. Arrangörer var Christan och Daniela tillsammans med övriga elever på skidlinjen

Summering
Ett mycket trevligt och lärorikt läger där vi utöver att vi tränade oss rejält trötta också lärde känna varandra och skolans skidelever på ett givande och roande sätt.
Det hela ger en extra dimension när ungdomar och vuxna i olika åldrar tillsammans antar utmaningen att bli en bättre och mer komplett skidåkare. Ett läger som vi starkt rekommenderar inför kommande år.

Skrivet av Sanna Andersson, Stefan Jansson och Kjell Lindén

Bli först med att kommentera