Info/anmälan Vasarullen den 4:e Nov

2018-11-04 Vasarullen 9 mil på rullskidor …. låter det skoj eller som en utmaning?

Vasarullen en träningsrunda över 9 mil, ett evenemang som vuxit sig
större och större. Skicka vidare denna info till dem som ni tycker skall vara med … ni är alla varmt välkomna oavsett klubbtillhörighet.

Kom med och gör detta till en oförglömlig dag.

Anmälan sker: Genom att skicka ett mail till sthlmrk@gmail.com att Du vill vara med … sen dyker Du bara upp den 4:e nov. Eller så anmäler Du dig på vår facebook sida …sök, Vasarullen 2018

Kostar det något: Ja, att Du kommer och kämpar och är glad 

Incheckning mellan 08:00 – 08:30 på parkeringen vid Ågesta motionsspår.

Genomgång 08:50 Info om hur det går till

Sedan startar vi 09:00 och kör fram tills vi är i mål ….eller senast 16:00 . (Då det börjar skymma)

Hur går det till:

Banan är en blandning av cykelbana samt vanlig bilväg som är lågt trafikerad, dock måste vi anpassa oss efter trafiken. Det är Du som åkare som ansvarar för din säkerhet.

Detta är en träning där vi skall försöka hålla ihop gruppen så gott det går. Det går
också att utesluta vissa delar av rundan så att man kommer med klungan igen.
Därför skall alla försöka anpassa sina rullskidor så att man kan hålla ett tempo
15-16 km/h. Förra året snittade vi 15,65 km/h. Man kan då köra på 1:ans,2:ans och 3:ans hjul, eller tävlingshjul, bra ifall man har möjlighet att byta ifall det går för lätt eller för tungt. Förra året körde de flesta på 2:ans hjul. Tips Elit led 1 och 2 åkare kör på tröga hjul.

Första varvet kommer gå i sakta takt så att alla lär sig banan …. Sen kommer tempot successivt ökas är min erfarenhet av tidigare år….. men vi är många och alla har nog någon gruppering som man kan åka med.

Så här ser banan ut.

Video hur banan går

 

Efter varje varv är det en kort paus 5 min för att fylla på med energi och ev byta utrustning.

Incheckning mellan 08:00 – 08:30 på parkeringen vid Ågesta motionsspår.

Sista rundan Ågesta tor är det fri fart som gäller för de som orkar.
Deltagande sker på egen risk.

Mat och dryck,

Snö och Tö kommer hålla vätskekontroll vid varje varvning, men se till att Du tar med Dig egen dricka och förtäring också, man blir hungrig under resan. Då vi kommer att återsamlas efter varje varv och ta ett stopp på 5 minuter så hinner man dricka och stoppa i sig lite energi. Man kan kanske hinna slipa på spetsar och ev. byta skidor.

Hinner man inte till återstarten så hänger man på andra SUB-klungor.

Se till att ha med hjälm + glasögon samt reflexväst.
(Förutom allt annat).

Med vänlig hälsning Tommie

Dela oss gärna på:

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar